موشن گرافیک به فرآیند سه گانه زیر می گویند:
ما انواع قالب های موشن گرافیک را داریم. هر کدام ممکن است نام دیگری داشته باشد اما در استودیو لوما این دسته بندی را مطرح کرده ایم:
در ادامه به هر کدام از انواع قالب های فوق می پردازیم:
فلت موشن
فلت موشن قالبی است که با گرافیک فلت، موشن می شود. در این نوع گرافیک، از کمترین تغییر رنگی استفاده میکنیم و آبجکت ها معمولا تک رنگ هستند.
3D موشن
3D موشن استایلی از موشن گرافیک است که در آن فضا سازی و آبجکت ها 3 بعدی هستند. این نوع موشن، بنابر سناریو، هم می تواند در محیط نرم افزار 3 بعدی ساخته شود و هم در محیط نرم افزار 2 بعدی.
کلاژ موشن
کلاژ موشن تکنیکی است که عموما در اسپانیا استفاده شده است و در آنجا بیشتر جا افتاده. این سبک در واقع همان تکنیک روزنامه دیواری های قدیم است. قدیمی ها یادشان هست که برای ساخت یک روزنامه دیواری در مدرسه، عکسهایی از کتاب ها یا مجلات و یا روزنامه ها برش می دادیم و در جای مناسبی از بورد می چسباندیم.
حال به کمک تکنولوژی های ساخت انیمیشن و موشن، با متحرک سازی هوشمندانه این تصاویر برش خورده، میتوان محتواهای بسیار جالبی تولید کرد.
کلاژ موشن، به دلیل استفاده از تصاویر واقعی (عکاسی شده) به سبک مستند موشن نزدیک تر است و برای همین برای محتواهایی که قرار است مخاطب آن را جدی بگیرد و باور کند، بسیار مناسب است.
در سال های گذشته، یکی از پر کارترین و پر خروجی ترین قالب های تولیدی لوما استودیو، همین سبک بوده و هست.
داکیو موشن (مستند موشن)
داکیوموشن یا مستند موشن یکی از مهم ترین انواع موشن گرافیک است. این نوع، دارای جدی ترین لحن بوده و برای باورپذیری مخاطب، مناسب ترین گزینه است. بهترین و قوی ترین خروجی های مستند موشن، یا بعبارتی خواستگاه اصلی آن، روسیه است.
این سبک تکنیک های مختلفی دارد و از چهارچوب های خاصی بهره می برد. گاهی شبیه کلاژ موشن نیز می شود اما امضای هنری آن با کلاژ تفاوت دارد.
مستند موشن این قابلیت را دارد که هم به طور کامل یک مستند بلند پوشش دهد و هم میتواند در میانه ی یک مستند رئال، به صورت ترکیبی استفاده شود.
کمیک موشن
کمیک موشن یکی از جذاب ترین و پرطرفداران محصولات موشن گرافیک است. کمیک موشن ترکیبی است از کمیک و موشن.
کمیک به خودی خود کار مستقل و استخوان داریست. کمیک زیر مجموعه تصویرسازیست. برعکس کلاژ که بریده ای از یک عکس واقعی است، کمیک حاصل یک نقاشی یا تصویرسازی است.
تصویر ساز می بایست فریم طراحی شده خود را به صورت لایه لایه به موشن گرافیست بدهد تا او بتواند به بهترین شکل موشن سازی را پیش ببرد.
خیلی از افراد کمیک موشن را اشتباها «انیمیشن 2 بعدی» می نامند در حالیکه بین این دو تفاوت هاییست. اما در صورت کلی می توان گفت کمیک موشن اگر اجرای خیلی قوی ای داشته باشد، به انیمیشن 2 بعدی میتواند نزدیک شود.
استوری موشن
استوری موشن به خودی خود، سبک خاصی از تولید نیست و فقط به ابعاد قاب تصویر اشاره دارد. در واقع هر کدام از انواع موشن گرافیک ها میتوانند استوری موشن باشند اگر به جای فریم افقی (16:9) به صورت عمودی (9:16) تولید شوند.
امروزه به دلیل استفاده حداکثری مردم از تلفن های هوشمند و همچنین استفاده عمومی از اینستاگرام، خیلی از ویدیوها برای اینکه مخاطب بتواند به صورت تمام صفحه ببیند، به صورت عمودی (Reels) تولید می شوند.
لوگو موشن
لوگو موشن یکی از لوازم اصلی هر کسب و کاریست. هر کسب و کار برای داشتن هویت بصری و شخصیت برندینگ، نیازمند لوگوست. لوگو یک فایل گرافیکی است و عمدتا در قالب های گرافیکی همانند پوستر، سربرگ، کارت ویزیت و … کاربرد دارد.
بخش مهمی از تبلیغات و حضور اجتماعی افراد و سازمان ها، امروزه در قالب ویدیو انجام می پذیرد. در نتیجه اگر لوگوی گرافیکی تبدیل به یک لوگوموشن خوب و حرفه ای نشده و در ویدیوها استفاده نشود، نمره برندینگ و هویت بصری قطعا ناقص خواهد بود.
لوگو موشن را با تکینک های مختلفی می توان تولید کرد که رایج ترین آن موشن گرافیک است. اما این نکته فراموش نشود که مهم ترین نکته برای طراحی لوگوموشن، «ایده پردازی و سناریوسازی» حرفه ایست و سپس اجرای خوب آن.
لوما استودیو افتخار دارد که در تمام این زمینه ها متخصص خاص خود را در کنار خود دارد و در صورتی که به هرکدام از این انواع موشن گرافیک ها تمایل داشتید، لومااستودیو با افتخار و با قدرت در خدمت شماست.